Kalendarium

Kalendarium RMS Titanic
Rysunek kalendarium jest duży. Aby go zobaczyć w całości, proszę kliknąć prawym klawiszem myszki i wybrać otworzenie go w nowym oknie/karcie. W podglądzie jest mniejszy.



Kalendarium powstało przy udziale Koleżanek i Kolegów z polskiego forum o Titanicu. Dzięki ich cennym uwagom ma taki kształt i za to im serdecznie dziękuję.

Link do forum: http://www.statekmarzen.fora.pl/



Był idealnym połączeniem potężnego liniowca i lekkiej, zwiewnej sylwetki jachtu. Coś pięknego.


Te piękny statek zatonął podczas swojego dziewiczego rejsu 15 kwietnia 1912 roku.

1907 — Pamiętna kolacja w domu lorda Jamesa Pirrie — głównego udziałowca i prezesa stoczni Harland & Wolff w Belfaście. Zaprosił on na nią Jamesa Bruce’a Ismaya, dyrektora generalnego oceanicznej kompanii żeglugowej White Star Line. Panowie postanowili zrealizować pewien projekt. Dotyczył on budowy trzech olbrzymich transatlantyków. Była to odpowiedź dla konkurencyjnej linii Cunard, która  chciała zbudować dwa mniejsze transatlantyki. Transatlantyki White Star Line stawiały na luksus, bowiem nie mogły rywalizować z nowatorskimi rozwiązaniami konkurenta w osiąganiu szybkości. Statki WSL mieć wyporność ponad 45000 ton i reprezentowały klasę olimpijską. Były to liniowce: Olympic, Titanic, Gigantic. Nowe statki miały rozpocząć służbę kolejno w 1911, 1912, 1913 roku. Po tej kolacji Bruce Ismay zwołał zebranie ścisłego grona projektantów, w którym kluczową rolę odgrywały dwie postacie: szwagier Pirriego — Alexander Carlisle, i siostrzeniec — Thomas Andrews.



1909 — 31 marca położono stępkę pod "Titanica" w stoczni Harland & Wolff w Belfaście. Przy jego poszyciu i konstrukcji wewnętrznej pracowało ponad trzy tysiące robotników. Statek miał 10 pokładów. Najwyższy pokład był szalupowym/spacerowym, w dwóch najniższych mieściła się maszynownia. Nadzór nad jego budową sprawował dyrektor techniczny stoczni Thomas Andrews, szef projektantów statku (†).



1910 — Pod koniec października ukończono poszycie kadłuba.

1911 — 31 maja, 12:14 — wodowanie "Titanica". Po 62 sekundach statek osiadł na wodzie. Wśród gości znalazł się właściciel White Star Line — John Pierpont Morgan. Łopotały flaga brytyjska i amerykańska, a chorągiewki sygnałowe tworzyły napis "Na szczęście". Nie było chrztu statku. Była jedna ofiara śmiertelna (wśród robotników) wodowania, od wybitej drewnianej belki spod statku.

Lord Pirrie i Bruce Ismay przeprowadzają inspekcję statku




1911 – 1912 — Wyposażanie statku. 

6.03.1912 r. z lewej "Olympic", z prawej "Titanic"


1912 — 2 kwietnia. "Titanic" wychodzi na morskie próby. Sprawdzono między innymi pełne zastopowanie statku, zatrzymał się on po 3 minutach i 15 sekundach pokonując drogę 780 metrów. Wieczorem statek ruszył do Southampton.




1912 — 2 – 9 kwietnia przyjmowanie załogi, ładowanie zapasów, bunkrowanie węgla (ostatnie tony załadowano 10 kwietnia). 

1912 — 7 – 10 (10 kwietnia od 8:00 do 12:00) kwietnia. Inspekcja statku przeprowadzona przez kapitana Maurice'a H. Clarke z Brytyjskiej Izby Handlu. Sprawdził on wodoszczelność dna statku, świetlne rakiety awaryjne, flary, szalupy (ich opuszczanie), tratwy ratunkowe, każdą grodź wodoszczelną, instrumenty nawigacyjne, mapy. Po inspekcji oficjalnie oświadczył, że wszystkie (do najdrobniejszego szczegółu) normy bezpieczeństwa żeglugi ustawione przez Brytyjską Izbę handlu są spełnione. Sprawdził również całą załogę.

Inspektor Clarke obserwuje odpłynięcie statku

1912 — 10 kwietnia 12:00 statek wyruszył w swój dziewiczy rejs. 


Holowniki wyciągały statek. Później ruszył sam. Zbliżył się do nadbrzeża. A tam przymucowane stały dwa statki "Oceanic" i "New York". Należały do armatora "White Star Line". Były one unieruchomione z powodu braku węgla (ze względu na strajk górników zabrakło węgla). Aby "Titanic" mógł wyruszyć w terminie ściągnięto węgiel z innych statków należących do armatora. Pasażerom, którzy mieli na nich zarezerwowano bilety zaproponowano rejs "Titanikiem".
Potężny prąd zasysający na kilwaterze "Titanica" spowodował, że liny trzymające oba statki pękły i 160-metrowy "New York" dryfował na "Titanic". Doszłoby do zderzenia, gdyby nie kapitan Gale kierujący bardzo mocnym holownikiem "Vulcan". Zarzucił on linę na dryfujący statek i go wyhamował. Został on ponownie przycumowany i "Titanic" po przymusowej przerwie ruszył dalej.



"New York" był bardzo blisko "Titanica"


"Titanic" zostawia z tyłu "Oceanic" i "New York"


O 18:30 zawinął do portu Cherbourg we Franacji, zabrał pasażerów i pocztę. Nie wpływał do portu, bo był dla niego za duży. Pasażerów dowoziły dwa tendry "Nomadic" i Traffic". "Nomadic" zachował się do naszych czasów, obecnie można go zobaczyć koło muzeum "Titanica" w Belfaście.

"Nomadic"


"Nomadic" na Sekwanie



Płynął dalej do portu Queenstown (obecnie Cobt).



1912 — 11 kwietnia. 13:30 "Titanic" wypływa z Queenstown. Na pokładzie ma 1320 pasażerów oraz 900 członków załogi. Przed nim Atlantyk.

Ostatnie zdjęcie "Titanica"
1912 — 12 – 14 kwietnia. 


cdn…








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz